Burn after reading

Ο Harry Pfarrer υποψιάζεται ότι τον παρακολουθούν. Ό,τι κι αν κάνει , ένα αυτοκίνητο βρίσκεται στο κατόπι του. Όταν είναι σε σπίτι, το αυτοκίνητο είναι παρκαρισμένο στο δρόμο. Όταν κάνει jogging, το αυτοκίνητο φαίνεται να τον ακολουθεί. Δεν είναι όμως 99% σίγουρος. Όταν βρίσκει τον Chad Feldheimer, ένα κουστουμαρισμένο νέο, μέσα στη ντουλάπα του υπνοδωματίου της ερωμένης του να του χαμογελάει, η εικόνα τον σοκάρει και χωρίς δισταγμό τον στέλνει στον άλλο κόσμο με μια σφαίρα στο κεφάλι. Δεν έχει καταλάβει τι έχει γίνει, πανικόβλητος κατεβαίνει στη κουζίνα, αρπάζει ένα μαχαίρι και ανεβαίνει σιγά σιγά στο υπνοδωμάτιο για να βρει τον εισβολέα. Είναι τρομοκρατημένος, δεν ξέρει ποιος είναι ο άντρας της ντουλάπας, ούτε τι μπορεί να θέλει. Όταν φτάνει κοντά του, με διστακτικές κινήσεις (και πάντα με το μαχαίρι ανά χείρας) κινεί το πτώμα, συνειδητοποιεί ότι ο νέος είναι νεκρός και ψάχνει για στοιχεία. Δεν υπάρχει τίποτα. Το πορτοφόλι δεν έχει κανένα αναγνωριστικό στοιχείο και όλες οι ετικέτες του κοστουμιού είναι ξηλωμένες. Ο Harry Pfarrer είναι σίγουρος ότι μόλις σκότωσε έναν πράκτορα.

Harry Pfarrer: [after shooting Chad] What the fuck? I just killed a fucking spook!

Ο George Clooney, που υποδύεται τον Harry Pfarrer, στην ταινία των αδελφών Κοέν, πασχίζει να φανεί ηθοποιός. Και η συγκεκριμένη στιγμή είναι η καλύτερη. Πρέπει να αποτυπώσει αγωνία, πανικό, φόβο. Δε τα καταφέρνει καλά. Και σαν επιβράβευση, οι Κοέν τον βάζουν να επιβεβαιώσει και λεκτικά τους φόβους που μόλις έγιναν πραγματικότητα.

Το κοινό ξέρει ότι ο Chad Feldheimer είναι απλά ένας χαρούμενος, γεμάτος ενέργεια γυμναστής που έχει εισβάλει στο συγκεκριμένο σπίτι ψάχνοντας να υποκλέψει περισσότερες απόρρητες πληροφορίες από τον πρώην πράκτορα της CIA ιδιοκτήτη του σπιτιού. Αυτό όμως δε μειώνει καθόλου τη σοβαρότητα της σκηνής αφού όλοι θα έπρεπε βλέπουν την αγωνία που διακατέχει τον Harry.

Η τελευταία ταινία των Κοέν, Burn after reading, είναι… ανέκφραστη. Οι Κοέν είχαν μια καλή ιδέα που φάνηκε να βαριόταν απελπιστικά να την υλοποιήσουν. Διαβάζοντας ότι έγραψαν τον ρόλο του πρώην πράκτορα Osbourne Cox έχοντας στο μυαλό τους τον John Malkovich καταλαβαίνεις ότι η επιλογή τους είναι σκέτη αποτυχία. Ο Malkovich υστεριάζει με τον ίδιο τρόπο που το κάνει σε όλες του τις ταινίες και έχει μονίμως πόζα συνέντευξης. O Clooney παίζει ακόμα μια φορά τον «ό,τι βρω το πηδάω». Και στις στιγμές που ο ρόλος απαιτεί κάτι πιο βαθύ, ο Clooney είναι ανύπαρκτος. Ίσως αυτός είναι και ο λόγος που το κοινό γελάει σε όλη τη διάρκεια της παραπάνω σκηνής. Από την άλλη η Frances McDormand ως Linda Litzke αποτυπώνει καταπληκτικά την εμμονή μιας γυναίκας που θα κάνει τα πάντα για να πετύχει την είσπραξη του επιθυμητού ποσού, που θα της εξασφαλίσει τις πλαστικές που ονειρεύεται. Από ρομαντική σαραντάρα σε αναζήτηση αρσενικού, μεταμορφώνεται από τη μια στιγμή στην άλλη σε απαιτητική εμπόρισσα top secret υλικού και το αντίθετο. Ο Brad Pitt επίσης εκτελεί τον ρόλο του άψογα. Ίσως η ηλικία του πια ξενίζει, καθώς ο Chad Feldheimer είναι ένας super active, super positive, ποδηλάτης γυμναστής με βαμμένο μαλλάκι, που μάλλον ο ρόλος ανταποκρίνεται σε κάποιον αρκετά νεότερο. Οι Κοέν υποστηρίζουν ότι και αυτόν τον ρόλο τον έγραψαν πάνω στον Pitt, πράγμα εκ διαμέτρου αντίθετο με την εικόνα του συγκεκριμένου ηθοποιού. Highlight, η σκηνή που ξεφεύγει των Κοέν με τον Pitt να έχει ξεμείνει στo φυσικό του στήσιμο. Ικανοποιητική πάντως ήταν και η Tilda Swinton.

Η σκηνοθεσία των Κοέν δεν μας εκπλήσσει δεν έχει να πει κάτι διαφορετικό και οι σεναριακές αναφορές σε άλλες ταινίες είναι δοσμένες σαν αλεσμένη τροφή σε μωρό π.χ. ο Pitt συστήνεται στον πρώην πράκτορα της CIA με το ψευδώνυμο Joe Black.

Σαν αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, η ταινία με άφησε αδιάφορη και τα 7,5 ευρώ δεν άξιζαν με τίποτα. Το πολύ €2 για το video club της γειτονιάς.

7 comments:

  1. Τι έπαθες καλέ και γράφεις έτσι; Ταινιοκριτικίτιδα σε χτύπησε; Πες παιδάκι μου ξεκάθαρα οτι η ταινία ήταν για τα μπάζα και ευτυχώς που παίζανε ο Μπραντ με τη Φράνσις και δεν μας πήρε ο ύπνος!
    Και πες και για τις γριές που τσιρίζανε να κάτσουν σε άλλη θέση από αυτή που έγραφε το εισιτήριό τους και "αν έρχονταν αργότερα εκείνοι που είχαν βγάλει εισιτήρια γι΄αυτές τις θέσεις θα σηκωνόντουσαν" (στα τέτοια τους βέβαια αν γινόταν κώλος όλη η αίθουσα με τα πήγαιν' έλα)!

    Υ.Γ.: Κι ας πει κάποιος στους Κοέν πως όταν γράφεις σενάριο μυστηρίου, κατασκοπίας κ.λ.π. πρέπει να προσέχεις λιγάκι τις λεπτομέρειες. Από που κι ως που ρε κατακαημένοι, μια γραμματέας δικηγορικού γραφείου πάει στο γυμναστήριο κουβαλώντας στην τσάντα της ένα σιντί με απόρρητες πληροφορίες, όταν μάλιστα έχει ήδη αποθηκεύσει τις πληροφορίες αυτές στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή της; Τις βγάζει να αεριστούν ας πούμε, μη μπαγιατέψουν;

    ReplyDelete
  2. Αλήθεια δεν ξέρω τι με έπιασε!
    Πρώτη φορά γράφω κάτι τόσο αναλυτικό για ταινία. Απορώ πως μου ήρθε δηλαδή!
    Άσε γιατί διάβασα από κριτικό (που όπως φαίνεται δεν είδε την ταινία αλλά την κριτική την έκανε) ότι το cd το έχασε στο γυμναστήριο η γυναίκα του Μάλκοβιτς. Βέβαια η κα Cox δεν πήγαινε σε γυμναστήριο αλλά δε βαριέσαι..
    Γράφουν που γράφουν ότι να'ναι ας δουν την ταινία πριν γράψουν!

    ReplyDelete
  3. Μα αυτό θα ήταν το λογικό! Να το χάσει η γυναίκα του Μάλκοβιτς -καλά έγραψε ο κριτικός, αλλά έκαναν μαλακία οι Κοέν. Διαβάστε ρε παιδιά καμιά κριτική για την ταινία σας ΠΡΙΝ τη γυρίσετε -μπας και κάνετε σωστότερα τη δουλειά σας!

    ReplyDelete
  4. Εγώ πάλι δυστυχώς καμμία σχέση με ταινίες τον τελευταίο καιρό, αλλά επειδή από τις 2 που είδα σε έναν independent κινηματογράφο, η μία μου έχει μείνει από την αρχή μέχρι το τέλος αποτύπωμα στην ψυχή, είπα να σας το πω. Κι άμα έρθει προς τα κάτω ή αν πέσει στα χέρια σας, να την δείτε οπωσδήποτε. Linha de Passe. Ταινία-ζωή.

    Βασικά όμως ο κύριος λόγος που μπήκα είναι για να σας στείλω φιλιά και χαιρετισμούς. :-)

    ReplyDelete
  5. no no nanette! xtes thn eida thn tainia kai gamh8hka sto gelio!!! nai ok o clooney einai gia ta mpaza, alla h tainia kwloleei, they totally take the piss out of spy movies/series. ase pou exei kai stigmes teleiws sad kai teleiws sapies, opws me th 40ara na psaxnei tous gkomenous online. kai to telos htan brilliantly bittersweet. ti na pw. emena m arese, ap tis elaxistes tainies pou apolausa ton brad pitt kiolas.

    ReplyDelete
  6. Μα εκεί είναι το θέμα. Θέλεις να σατυρίσεις τα spy movies; Οκ fine by me αλλά μη μου πουλάς τη ταινία σου σαν δράμα κοινωνιολογικών προεκτάσεων. Θέλεις να καυτηριάσεις την ηλιθιότητα των πολιτών των US; Κάντο καλύτερα και αν δεν ξέρεις, δες ένα σωρό βιντεάκια στο you tube. Οχι, δε μου άρεσε καθόλου η ταινία. Και έκανε μπαμ ότι απλά έπρεπε να κάνουν ακόμα μία ταινία οι Κοέν.
    Βέβαια με εξαίρεση τον γίγαντα Λεμπόφσκι, γενικά οι Κοέν δεν μου αρέσουν καθόλου.

    Mindstripper!! ενδιαφέρουσα φαίνεται αυτή η ταινία. Φιλιά και σε σένα, μας έλειψες.

    ReplyDelete
  7. Ρε τρελλο-raz δε νομίζω οτι σατυρίζει ή καυτηριάζει τις ταινίες κατασκοπίας η παπαρίτσα των Κοέν. Κι αν το κάνει δηλαδή, το κάνει τόσο άσχημα που προτιμώ το "Με το δάχτυλο στο μπουκάλι 1 & 2". Μάλλον (εντρυφώ σε βάθη απύθμενα ο επιστήμων) προσπαθεί να καυτηριάσει την ψύχωση των αμερικάνων με κατασκοπείες, ίντριγκες, συνομωσίες κ.λ.π. Και το χάος μέσα στο οποίο δουλεύουν οι μυστικές υπηρεσίες στις ΗΠΑ. Αλλά το κάνει τόσο "πέρασε και δεν ακούμπησε" που περνάει και δεν ακουμπάει.

    Οι σκηνές με τη 40αρα που ψάχνει γκόμενους ον -λάιν είναι όλες κοπιαρισμένες από την ταινιάρα "Sea of love", Αλ Πατσίνο, Έλεν Μπίρκιν σε εκνευριστικό βαθμό κιόλας.
    Το μόνο που μένει είναι η ψύχωση της ΜακΝτόρμαντ να κάνει πλαστικές -η οποία όμως δεν στηρίζεται ικανοποιητικά από το σενάριο κι ας είναι καλά η Φράνσες που είναι ηθοποιάρα και τραβάει το κουπί.

    Τέλος, μήπως μπορείς να μου πεις ΜΙΑ ταινία στην οποία ο Μπραντ Πιτ ΔΕΝ ήταν καλός; Βάλε μέσα και το πέρασμά του από τα "Φιλαράκια" αν γουστάρεις.

    Συμπέρασμα -δώσμου και μένα 2 ηθοποιάρες και σου φτιάχνω ταινία 5 φορές καλύτερη από αυτή των αδελφών.

    ReplyDelete

I absolutely love to read your comments even though I don't get to respond to all of them. Still, I promise to hop over for a visit...